Bevegelse

«Asanas» er et ord som blir brukt mye i yoga. Asanas er bevegelsene, eller nærmere bestemt stillingene, som vi utforsker i løpet av en yogatime.

Asana kommer fra et sanskrit (gammel-indisk) ord som kan bli oversatt som: «en komfortabelt og stødig stilling«.

Ikke alle stillinger vi bruker i yoga vil være helt stødige og komfortable for alle, og ikke alle stillingene vil være for alle mennesker i alle øyeblikk. Men likevel kan alle mennesker gjøre yoga. Alle kan bevege seg, og alle kan puste. Alle har en mulighet til å være tilstede, og det er det yoga handler om. Ekte yoga handler om å kjenne på sine egne grenser, puste, utfordre seg selv og bli kjent med hva det vil si å være tilstede i kroppen sin – akkurat her og nå.

Det er pusten som leder oss inn i stillingene. Innpusten forlenger kroppen, mens utpusten gir deg en mulighet til å synke dypere. Innpusten åpner, og utpusten lukker. Innpusten bøyer deg bakover, mens utpusten bøyer deg fremover. Dette er grunnlaget i alle bevegelsene i yoga.

Når vi når det punktet da kroppen ikke vil lengre inn i stillingen, så holder vi oss der. Kunsten bak yogaens kraft er å bli kjent med hvor dette punktet er for deg og finne den perfekte balansen mellom avslapping og innsats. Stopp opp og kjenn etter. Målet er ikke å tvinge deg selv forbi din egen grense, men kjenne på hvor den er. Herfra vil pusten guide deg videre. Yoga er ingen konkurranse.

Det som derimot ofte skjer når en finner dette stødige og komfortable punktet i en stilling er at sinnet raskt blir urolig. Behovet for å bevege seg oppstår. Tankene kommer, og en blir raskt revet bort fra kroppen, pusten og øyeblikket. Da kan en utfordre seg og gå litt dypere gjennom å eksempelvis bøye beina litt mer, åpne brystet mer, strekke armene lengre, vri litt mer. Fokuset kommer automatisk tilbake til her og nå siden det er pusten som må brukes. For hvis en er fokusert på pusten så har man ikke «tid til» å gruble over regninger, middag og jobb.

I tillegg så lagrer vi mye av de mentale spenningene fysisk i kroppen vår. (For mer om tanker, klikk her.) De fysiske stillingene hjelper oss å løse opp i alt dette som har satt seg i kroppen og lar energier, blod og oksygen flyte lettere og friere i oss.

Yoga trenger heller ikke å være låst til matten din. Yoga er det å være bevisst i hver bevegelse, i hvert åndedrag.

Kjenn etter i det du nå beveger høre arm for å flytte musepekeren. Kjenn på alle nervesignalene som settes i sving, hver tanke som ledet ann. Kjenn på småmusklaturen i armen, støttemusklaturen i kroppen og hele kroppen som en enhet. Kjenn på alt som må til for denne enkle bevegelsen.

Kjenn på pusten mens du gjør dette.

Kjenn at du er helt tilstede i hele bevegelsen.

Nå gjør du yoga.

 

«Do your practice and all is coming.»      -Sri K Patthabi Jois