Egenpraksis

Hva er egentlig en egenpraksis? Skal jeg virkelig sette av halvannen time hver morgen til yoga? Hva med denne følelsen av å ikke rekke, ikke kunne og all den dårlige samvittigheten som følger med en manglende praksis?

«Uff, nå BURDE jeg ha gjort yoga snart.» Dette er noe vi ofte sier stille innvendig i oss selv, eller høyt til andre. Når man begynner å bli kjent med yogatradisjonen er det også veldig lett å komme inn i et mønster der kun en såkalt «full praksis» er godt nok, og hvis man ikke rekker det, så kan en like godt la være. Dette er et av de typiske problemene en møter etterhvert som man får etablert en god egenpraksis.

Yoga er hva du gjør det til. Det handler ikke om å skulle verken oppnå noe eller prestere noe som helst. Det handler om å «koble på», sette av et øyeblikk til seg selv og puste. Puste godt. Kjenne at man lever her og nå og være tilstede med det som er.

«Men jeg har ikke tid» er ofte en av tankene som dukker opp i sinnet. Vit at det er tull. Det handler kun om prioriteringer. Selvfølgelig så er det jo begrensninger i livet som familie, jobb etc. som alle krever sitt, men en kan likevel prioritere. Har du kun 5 min, så bruk dem. Har du en time, så bruk den. Ta én runde solhilsen, det er ett hundre prosent bedre enn ingen. Ta fem dype pust, det har du alltid tid til. Stå opp 20 min tidligere. Er det vanskelig, så legg deg 20 min før kvelden i forveien. Vit at jo mer du er tilstede i hvert øyeblikk, dess lettere vil dagen din føles. Du vil få en følelse av overskudd og en følelse av at du også har blitt prioritert denne dagen. Jo mer tilstede du er, jo mer glede vil både du og dem rundt deg føle. Bare prøv.

Sett av 15-20 min om morgenen. Gjerne fra vekkerklokka går av. Start med et par dype pust før du står opp av sengen. Hele, fulle innpust og hele, fulle utpust. Kjenn på pusten og pust helt ned i magen. Begynn deretter egenpraksisen. Start gjerne i sengen.

Eksempler på egenpraksis

Steg 1 (5 min):

Denne første øvelsene gir deg en mild magemasasje, setter igang fordøyelsen og gir deg mulighet til å på en enkel måte synkronisere pust og bevegelse. Slik gir den deg også muligheten til å starte dagen med fokus på selv nøkkelen til å finne mere ro og tilstedeværelse: pusten.

Ligg på ryggen, på innpust forleng gjennom hele kroppen og på utpust press korsryggen litt ned mot matten/underlaget.

La neste innpust starte bevegelsen:

Høyre kne løftes mot brystet på innpust (start alltid med høyre kne) og ta tak rundt leggen. På utpust løft bryst og hode opp og legg pannen mot kneet. Hold utpusten ute mens du så senker benet, skuldre og hodet ned mot sengen/matten. Prøv og land samtidig flatt på matten. Spenn helt av før du så lar neste innpust lede venstre kne opp mot brystet. Ta tak rundt leggen. På utpust løft bryst og hode opp og legg pannen mot kneet. Hold så utpusten ute mens du igjen senker benet, skuldre og hodet ned mot sengen/matten. Spenn helt av. På innpust løft begge bena opp mot brystet og ta tak rundt begge leggene. På utpust løft bryst og hode opp og legg pannen mot knærne. Hold utpustet ute mens du senker alle lemmene ned mot sengen/matten, og prøv å land samtidig med hodet, bein og armer. Dette er én hel runde.

Ta 5 hele runder av denne magemassasjen. La pusten lede bevegelsene.

Steg 2 (10 min):

Solhilsen.

Gjorde du steg 1 i sengen, står du nå opp.

Gjør 3-5 hele runder av solhilsen. Ta deg god tid, respekter kroppen din i dag, og la pusten lede bevegelsene. Jobb med å forlenge på innpust og synke på utpust. Vær tilstede hele tiden. Hvis tankene begynner å rase, så husk at dagen kan vente på deg. Dette er din tid, og dess mer tilstede du er denne morgenen, dess bedre vil hele dagen din bli.

Steg 3 (5min):

Avspening eller meditasjon.

Hvis du føler deg våken og opplagt kan du gjerne gjøre en god avspenning nå. Hvis du fortsatt kjenner deg trøtt er det bedre å sitte i meditasjon. Har du ekstra tid denne morgenen, gjør begge.

Jobb med å spenne av i hele kroppen, del for del. Fra føttene til toppen av hodet. Logg så på pusten din og kjenn på tilstedeværelsen din akkurat nå. Begynner tankene å surre, og du begynner å planlegge dagen, så fokuser igjen på pusten. Dagen kan vente. Bare observer. Mange tror at man «mislykkes» dersom man til stadighet oppdager at tankene krever all oppmerksomhet. Men slik er det for oss alle før vi begynner å jobbe med dette. Husk: hver gang du tar deg selv i å bli tatt avgårde er en seier! Det betyr at du har tatt makten over sinnet ditt tilbake. Kjenn på alt som foregår i deg akkurat i dette øyeblikket uten å dømme det som skjer. Vær en observatør. Åpne så rolig øynene og se ut i luften uten å fokusere på noe som helst. Kjenn at du har den samme tilstedeværelsen i kroppen selv om øynene nå tar inn verden rundt deg. Lukk øynene sakte igjen nok en gang mens du holder oppmerksomheten din i kroppen. Observer. Gi deg selv tre dype gode pust der du fokuserer på utpust. God, dyp utpust.

Stå så rolig opp og grip dagen. Den er hva du gjør den til.

Lykke til.

gone to yoga

«A lot of exercise is mindless; you can have music or the radio on and not be aware. But if your’re aware in anything you do – and it doesn’t have to be yoga – it changes you. Being present changes you

Mariel Hemingway